Permainos, kurias sukėlė vitaminai
Kodėl žmogaus, ypač vyresnio, organizmui reikia vitaminų ir mikroelementų? Atsakyti galėtumėme taip: kad arterijos išliktų elastingos, nemažėtų smegenų apimtis, nesuvėžėtų ląstelės, nenusilptų imuninė sistema. Tai tik kelios priežastys. Įrodyta, kad kaip tik vitaminai ir mikroelementai gali apsaugoti nuo kai kurių nemalonių senėjimo padarinių. Mat neretai jų stoka, kuri dažnai lieka nepastebėta, iš dalies lemia ankstyvą senatvę bei su ja susijusias ligas. Taigi vartoti vitaminus ir mikroelementus iš tiesų verta! O žinant šiuolaikinių mokslinių tyrimų rezultatus, jų atsisakyti būtų visiškai neprotinga.
Mes nusistatėme per mažus sveikatos ir gyvenimo trukmės standartus. Kiekvieno iš mūsų organizmui stinga kokių nors medžiagų, o jeigu jų netrūktų, išvengtumėme daugelio lėtinių ligų ir ilgiau gyventumėme.
Pastaraisiais metais požiūris į tai, ar reikia vartoti vitaminus, iš esmės pasikeitė. Anksčiau mokslininkams vitaminai ir mikroelementai tebuvo įprasti maisto produktų komponentai, stiprinantys kaulus ir apsaugantys nuo skorbuto. „Mes labai išplėtėme vitaminų vartojimo ribas, – sako Teksaso universiteto vidaus ligų ir mitybos profesorius vitaminų tyrėjas dr. Išvarlalas Džalalas. – Dabar esame įsitikinę, kad kai kurie vitaminai, vartojami didesnėmis dozėmis, negu jų yra maisto produktuose, gali sulėtinti senėjimą ir apsaugoti nuo ligų labiau, negu tikėjomės”. Vitamino C tyrėjo dr. Matijaso Rato, dirbusio kartu su velioniu Lainusu Polingu, nuomone, kovojant su ligomis, vitaminai antioksidantai (C, E ir beta karotinas) gali būti tokie pat veiksmingi, kaip antibiotikai arba vakcinos. „Aplink mus gausybė įrodymų, liudijančių šių tablečių naudą”, – sako Nacionaliniame plaučių ir širdies ligų institute dirbantis biochemikas ir geriatrijos specialistas E. Stadmanas.
Pateiktieji faktai iš tiesų įspūdingi.
Vitaminų ir mikroelementų nauda akivaizdi. Jų atsisakyti – vadinasi, visiškai nenorėti atitolinti senatvės ir išvengti ankstyvos mirties. Tyrimai parodė, kad vartojantieji vitaminus ne tik ilgiau gyvena, bet ir mažiau kenčia dėl senatvės ligų.
Žmonės, vartojantys vitaminus, ypač C ir E, gyvena keleriais metais ilgiau negu tie, kurie jų nevartoja.
- Vartojant vitaminus, galima sustiprinti dėl senatvės nusilpusią imuninę sistemą. Tam pakanka paprasčiausių poli-vitaminų.
- Pastebėta, kad išemine širdies liga sergančių žmonių kraujyje ir audiniuose mažoka su maistu gaunamų antioksidantų (vitaminų E, C, beta karotino ir seleno).
- Žmonių, turinčių polinkį sirgti vėžinėmis ligomis, kraujyje ir audiniuose dažnai nustatomas mažas vitaminų E ir C, beta karotino ir seleno kiekis.
- B grupės vitaminų stygius gali lemti organizmo susidėvėjimą, arterijų pažeidimus, miokardo infarktą ar kai kurių rūšių vėžį. Vartojant pakankamai B grupės vitaminų, sumažėja šių sutrikimų rizika arba sušvelnėja simptomai.
- Net nedidelė chromo stoka vidutinio amžiaus žmonėms gali skatinti cukraligę arba širdies ir kraujagyslių ligas.
- Bent metus vartojant kalcį su vitaminu D, 80-mečiams labai sumažėja kaulų lūžių rizika.
- Reguliariai vartojant bet kokius vitaminus, 70% sumažėja rizika susirgti įprastomis odos vėžinėmis ligomis (Džonso Hopkinso universiteto mokslininkų duomenimis).
- Reguliariai vartojant vitaminus, 27% sumažėja rizika susirgti katarakta (Harvardo universiteto mokslininkų duomenimis).
